Vanliga frågor och svar
Vad är det som kommer installeras?
Efter ert godkännande besöker vi er fastighet och installerar en så kallad gateway. Det är en dosa som innehåller både hård- och mjukvara och möjliggör insamling av mer precis mätdata och värnefördelning om en extremsituation skulle uppstå. Ni behöver inte vara närvarande vid installationstillfället.
Vad innebär uppdateringen?
Moderniseringen av er fjärrvärme innebär att vi på SEOM installerar en så kallad gateway till er fjärrvärmecentral. Hård- och mjukvaran gör det nu möjligt att vid en extrem situation begränsa värmetillförseln genom att en signal skickas till styrventilen. Det möjliggör också för oss att samla in data som möjliggör en bättre översikt av den totala förbrukningen så att vi vet var och hur fjärrvärmen fördelas. Detta är dock ingenting som sker en helt vanlig dag, utan bara en funktion för att garantera er och våra andra kunder en trygg och stabil fjärrvärmeeverans om en extremsituation skulle uppstå.
Varför görs detta?
Det handlar kort och gott om krisberedskap. För din och för Sollentunas trygghet. För att säkra att ingen drabbas hårdare än någon annan om någonting oförutsett skulle hända. Den här uppdateringen ger också er som kund möjlighet att koppla på smarta tillvalstjänster för både värmeoptimering och driftövervakning.
Hur påverkar detta oss som kund?
Vid en allvarlig oförutsedd händelse kommer vi ha möjlighet att fördela värmen jämt mellan våra kunder. Detta kommer du som kund oftast inte märka av, men vid längre störningar kan det innebära en tillfälligt lägre inomhustemperatur på ett par grader.
Vad innebär en extremsituation, och vad händer då?
Med en extremsituation menar vi längre perioder av extrem kyla, eller plötsliga omfattande driftstörningar i fjärrvärmesystemet. Utan den nya moderniseringen skulle det innebära att enskilda fastigheter och delar i kommunen skulle drabbas hårdare i form av uteblivna fjärrvärmeleveranser. Men med hjälp av vårt nya system kommer vi att kunna fördela värmen jämnt i Sollentuna så ni inte riskerar att bli utan.
Hur är SEOM förberedda på att hantera en extremsituation?
En vanlig svensk vinter har vi god marginal för att klara våra värmeleveranser. Vi jobbar dagligen med att optimera fjärrvärmeproduktionen i systemet, och står redo att starta reservanläggningar om ett problem skulle uppstå. Med möjligheten att fördela effekten är vi ännu bättre rustade och kan leverera fjärrvärme tryggt och säkert till alla våra kunder.
Hur görs värmefördelningen?
Installationen innebär att er Gateway nu utgör ett mellansteg mellan er DUC och ert ställdon. Vid en bristsituation skickas en styrsignal från oss till er Gateway och en tillfällig inställning för ert ställdon aktiveras.
En mer teknisk förklaring låter ungefär såhär; Ställdonet ansluts till er Gateway med hjälp av en kabel och styrs via ett överstyrningsrelä. Installationen kompletteras även med 1-wire temperatursensorer som läser av temperaturer på sekundärsidan samt en analog överföringssignal (0-10V) från ställdonet om en sådan finns tillgänglig. För att verkligen säkerhetsställa rätt leverans vid en eventuell värmefördelning så loggar vi temperaturer för uppföljning via de nyinstallerade temperatursensorerna.
Vi vill inte installera Intelligy, vad händer då?
Vi installerar ingenting i er fastighet utan ert godkännande. Om ni väljer att inte digitalisera er fjärrvärmecentral fortsätter er värmeleverans som vanligt och vi gör ingen påverkan på er central. (Notera att Intelligy behöver installeras i er undercentral för att ni ska kunna koppla på någon av våra tillvalstjänster för värmeoptimering och driftövervakning.)
Finns det någon alternativ installationslösning?
Önskar ni digitalisera er fjärrvärmecentral utan att vi installerar en gateway i er undercentral kan ni mot en kostnad få den installerad utanför er anläggning istället, enligt punkt 7.5 i de Allmänna avtalsvillkoren för fjärrvärmeleveranser som du hittar här.