Intelligy - framtidens fjärrvärme

Vi på SEOM jobbar dagligen med att se till att våra kunder ska ha det varmt och skönt inomhus, på det mest effektiva och hållbara sättet. Nu inleder vi arbetet med att modernisera vårt fjärrvärmesystem – för ännu tryggare värmeleveranser och ett mer hållbart Sollentuna.

En vanlig svensk vinter har vi god marginal för att klara våra värmeleve­ranser. Men, vissa dagar kräver mer än andra. Om Sollentuna skulle drabbas av en mer extrem kyla under en längre period är det viktigt att vi på SEOM är förberedda att möta den på bästa sätt. Vi behöver också stå redo för andra oförut­sedda händelser som kan påverka leveransen av fjärrvärme. 

Värmefördelning med hjälp av Intelligy

För att kunna säkra en jämn för­delning av fjärrvärmen vid extrema situationer, såsom längre perioder av extrem kyla eller allvarligare drift­störningar, behöver vi kunna styra hur vi fördelar värmen mellan våra kunder. För att detta ska vara möjligt behöver vi digitalisera våra kunders fjärrvärmecentraler. Då kan vi tillsammans minimera riskerna för att enskilda kunder och delar av kommunen drabbas hårdare än nå­gon annan vid oförutsedda händelser. Därför erbjuder vi nu alla våra kunder som önskar en gratis modernisering av fjärrvärmen med hjälp av Intelligy:

  • Ingen kostnad, SEOM står för både utrustning och installation.
  • Ni är med och bidrar till en mer hållbar energianvändning och tryggare värmeleveranser till er och alla andra kunder i Sollentuna
  • Ni gör er fjärrvärmecentral redo för smarta energilösningar

Så här går det till

Genom att installera en så kallad gateway – en dosa som innehåller både hård- och mjukvara kopplad till er fjärrvärme­central, får vi möjlighet att värmefördela och trygga er värmeleverans vid behov. Den här utrustningen kallas för Intelligy och är redan installerad i tusentals fastigheter runt om i Stockholm.

Gatewayen kopplas i första hand in via er dataundercentral (DUC), alternativt direkt via ert ställdon för värmesystemet. Detta möjliggör styr­ning av värme om en bristsituation skulle uppstå.

Varför görs det här?

Det handlar kort och gott om krisbe­redskap. För din och för Sollentunas trygghet. För att säkra att ingen drabbas hårdare än någon annan om någonting oförutsett skulle hända.

Den här uppdateringen ger också er som kund möjlighet att koppla på smarta tillvalstjänster för både värme­optimering och driftövervakning så att ni kan uppleva ännu fler fördelar med att ha fjärrvärme i fastigheten.

Vad händer nu?

  1. Vi kommer att kontakta er för att boka in ett platsbesök. Under besöket genomförs en okulär besiktning av er fjärrvär­mecentral för att säker­ställa att centralen är i bra skick och kompatibel med hårdvaran. Vet ni redan nu med er att ni är intresserade av att digitalisera er fjärrvärmecentral kan ni skicka in en intresseanmälan så hanteras ert ärende snabbare. 
  2. Vi kontaktar er för att inhämta ert godkännande för installation av utrustningen.
  3. Efter godkännandet bokar vi in en tid för installation.

När installationen är klar kan ni i och med den här uppdateringen även välja att köpa till smarta tjänster för både Värmeoptimering och Driftövervakning.

Välkomna nya möjligheter med framtidens fjärrvärme! Gör din intresseanmälan här.