Varning för oseriösa samtal

Publicerad:

Vi har fått kännedom om att våra kunder blivit uppringda av Sales Solution Sweden AB som påstår sig representera Sollentuna Elhandel med ett kostnadsfritt erbjudande om miljöcertifierad överskottsenergi. Detta stämmer inte.

Uppringaren säger att Sollentuna Elhandel har miljöcertifierat/klimatkompenserat sin överskottsenergi och ger kunden intrycket av att detta är ett kostnadsfritt erbjudande. Under samtalet skickas en Scrive-länk till kunden för signering.

Skulle du bli kontaktad rekommenderar vi dig att avsluta samtalet och inte dela med dig av några personliga uppgifter eller signera något.

Känner du dig osäker är du alltid välkommen att kontakta oss via mejl: [email protected] eller telefon: 08-623 88 00.

Tips vid telefonförsäljning:

  •  Är du inte intresserad? Säg bara nej tack och lägg på luren.
  • Är du osäker på vem som ringt upp dig? Fråga! Säljare är skyldiga att uppge varifrån de ringer och varför. Anteckna namnet på den du pratar med.
  • Om säljaren har fått dig att signera avtalet under säljsamtalet så är inte avtalet giltigt och du behöver därmed inte betala något. Den skriftliga signeringen måste alltså ske efter samtalet.
  • I avtalet ska du kunna läsa pris, villkor, eventuell bindningstid, information om ångerrätt med mera.
  • Läs igenom det finstilta innan du signerar! Be att få avtalet hemskickat på papper om du inte känner dig bekväm med att läsa det i ett sms eller på webben.
  • Har du redan signerat men ångrar dig? Meddela företaget skriftligt så fort du kan, helst via mejl.
  • Har du fått en faktura utan att du tackat ja till något? Meddela företaget skriftligt så fort du kan, helst via mejl, att du inte har tackat ja och att fakturan är fel – det kallas att bestrida fakturan. Det är alltid företaget som måste bevisa att du tecknat ett avtal och vad avtalet innehåller för att de ska ha rätt att skicka en faktura. Du är alltså aldrig skyldig att betala något om det inte finns ett giltigt avtal.

Konsumenternas energimarknadsbyrå har en lista över bolag som fått många klagomål, listan hittar du här. Gå gärna in där för att se om elbolaget du blivit kontaktad av finns med. 

Om du har blivit utsatt för oseriös försäljning av elavtal rekommenderar vi dig att göra en anmälan till Konsumentverket.