Information till bostadsrättsföreningar/samfälligheter
Den 1 januari 2027 träder den nya lagen om fastighetsnära insamling av förpackningar i kraft. Syftet med den nya lagen är att mer material ska återvinnas och därför införs kravet att alla hushåll ska kunna sortera sina förpackningar i närheten av bostaden.
Du som privatperson behöver inte göra något, men bostadsrättsföreningar och samfälligheter kan redan nu förbereda inför detta.
Den nya lagen innebär att du som ansvarig för en bostadsrättsförening eller samfällighet måste säkerställa att ni har insamling av papper, plast, metall och glas i anslutning till era bostäder. Det här behöver vara på plats senast den 31 december 2026, men vår rekommendation är att komma igång redan idag.
Den 24 april bjuder vi in till en kundträff för bostadsrättsföreningar och samfälligheter. Vi berättar om de nya reglerna och svarar på frågor. Läs mer och anmäl dig längre ned på sidan.
Fördelar med att införa förpackningsinsamling redan nu
Lägre kostnader för avfallshanteringen – genom att sortera ut förpackningar minskar mängden restavfall, vilket kan spara pengar eftersom restavfall debiteras enligt vikttaxa.
Kostnadsfri hämtning av förpackningarna – om ni klarar er med hämtning varannan vecka eller mer sällan tillkommer inga extra kostnader för insamlingen.
Kostnadsfria sopkärl – väljer ni att samla in förpackningar i vanliga sopkärl ingår dessa i abonnemanget utan extra avgift.
Enklare för hushållen – att ha insamling direkt vid bostaden är en uppskattad service för att inte behöva åka eller gå till en återvinningsstation.
Bidra till ett mer hållbart Sollentuna – genom att öka återvinningen minskar ni avfallet och sparar värdefulla resurser. En enkel insats för en mer hållbar framtid!
Redo inför kommande lagkrav – genom att införa sorteringen redan nu är ni förberedda när det blir ett lagkrav den 1 januari 2027.
Välkommen på kundträff
Den 24 april kl 09.00-11.00 bjuder vi in till en kundträff där vi berättar mer om den nya lagen och svarar på frågor. Mer information hittar du vid anmälan.
Det finns flera olika lösningar för avfallsinsamling att välja på beroende på hur era förutsättningar ser ut. Se exempel på hur andra gjort här.
Steg för steg: så här kommer ni igång
Genom att klicka på rubrikerna nedan kan du läsa mer om respektive steg för att enkelt komma igång.
Här finns ett beräkningsverktyg (i Excel) för att se hur många sopkärl som behövs. Ni fyller enkelt i antal bostäder samt storlek på kärlen och hur ofta ni vill ha hämtning.
Glas och metall samlas ofta in i mindre kärl medan förpackningar av papper och plast ofta kräver större kärl.
Så kommer ni igång med insamlingen För att starta insamlingen behöver ni en lämplig plats. Det bästa är att samla in förpackningar på samma ställe som mat och restavfall det gör det enklare att sortera rätt och kan sänka era kostnader genom minskade mängder restavfall.
Bra att tänka på:
Frigör utrymme Ofta kan ni ersätta några av de befintliga sopkärlen för restavfall med kärl för förpackningar.
Välj kärl eller kranbehållare Ni bestämmer själva om ni vill samla förpackningar i vanliga kärl (som ingår utan kostnad) eller i större kranbehållare, som ni köper in och ansvarar för.
Kärlstorlek
Bredd
Djup
140 liter
49 cm
56 cm
190 liter
58 cm
71 cm
240 liter
58 cm
73 cm
370 liter
75 cm
81 cm
660 liter
126 cm
78 cm
Placering av kärl Om det saknas plats i miljörummet kan kärlen stå utomhus – antingen fritt eller i kärlskåp. Kärlskåp är små skyddande hus för kärlen och köps in av er.
Tillgänglighet för hämtning Kärl eller kranbehållare måste placeras så att sopbilen enkelt kan hämta dem. Till exempel får kärl inte placeras på ett avstånd längre än 10 meter från platsen där sopbilen stannar, och kranbehållare behöver 2 meter fritt avstånd runt om för att kunna tömmas. Här kan du läsa mer om placering av kärl och behållare.
Stäm av tänkt lösning med SEOM innan ni går vidare. Kontakta oss via [email protected]
Kostnad för hämtning av förpackningar Hämtning varannan vecka eller mer sällan är kostnadsfri. För hämtning varje vecka eller oftare tillkommer en avgift – läs mer här.
För att optimera kostnader kan ni välja olika hämtningsintervall för olika förpackningsslag. Många föreningar låter exempelvis papper och plast hämtas varje vecka, medan glas och metall hämtas varannan eller var fjärde vecka. Vi kan hjälpa er hitta en lämplig lösning.
Kärl, kärlskåp och kranbehållare Kärl ingår utan extra kostnad. Om ni behöver skåp för att förvara kärlen i utomhus står ni själva för inköpet. Skåp kan vara en praktisk lösning för att skydda kärlen mot väder och vind.
Kranbehållare köper ni in på egen hand och ansvarar även för underhåll samt service av dessa. För att hitta leverantörer söker ni enklast efter kärlskåp eller kranbehållare på nätet.
Godkända entreprenörer Kontakta den entreprenör ni väljer och meddela oss detta genom [email protected]. Sedan kommer vi tillsammans med er överens om när hämtningen ska börja. Det är samma avgift oavsett entreprenör.